Åpenhetsloven

Åpenhetsloven

For regnskapsperioden 01. januar – 31. desember 2023

Bakgrunn Kort om selskapet og implementering av Åpenhetsloven

Denne redegjørelsen er gjeldende for selskapet Karls Fisk & Skalldyr AS. Virksomheten i Karls Fisk & Skalldyr AS (heretter Selskapet) er omfattet av Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (heretter «Åpenhetsloven»)[1], og plikter dermed å utføre og redegjøre for aktsomhetsvurderinger som skal sikre grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Åpenhetsloven stiller blant annet krav til at Karls Fisk & Skalldyr AS må kartlegge og vurdere faktiske og potensielle negative konsekvenser for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold både internt hos oss og i vår leverandørkjede. De virksomhetene som er omfattet av loven, må offentlig redegjøre for de aktsomhetsvurderingene som foretas. Redegjørelsen skal oppdateres og publiseres på vår nettside innen 30. juni hvert år og ellers ved vesentlige endringer i virksomhetens risikovurderinger. Aktsomhetsvurderingene skal foretas i tråd med OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper på området for menneskerettigheter, som samsvarer med FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP). Karls Fisk & Skalldyr AS har arbeidet med å implementere Åpenhetsloven i tråd med OECDs modell for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv:   Aktsomhetsvurderingsprosessen er i modellen delt opp i seks trinn, som er tilpasset i forhold til Karls Fisk & Skalldyr AS sin størrelse, art, kontekst, samt alvorlighetsgrad av og sannsynlighet for negative konsekvenser.

 

Nøkkelinformasjon om Karls Fisk & Skalldyr AS og vår leverandørkjede

Navn på bedriften: Karls Fisk & Skalldyr AS
Adresse: Tromsøysundvegen 36, 9020 Tromsdalen
Produkter og tjenester: Fiskeforedlingsbedrift av blant annet av laks, kveite, og skalldyr hvor det drives bearbeiding og konservering av fisk til salg-, markedsføring- og distribusjon til blant annet restauranter, hoteller, cateringtjenester og dagligvarebutikker.
Beskrivelse av bedriftens struktur: Karls Fisk & Skalldyr Holding AS er hovedselskapet, hvor holdingselskapet består av to datterselskap, Karls Fisk & Skalldyr AS og Karls Eiendom AS.
Antall ansatte: 27 (2023)
Vesentlige organisatoriske endringer siden forrige rapportering: Ingen.
Kontaktperson for rapporten: Nok Sum Chiang, administrasjonskonsulent apenhetsloven@karlsfiskogskalldyr.no
Organisasjonskart: Per januar 2024 er Karls Fisk & Skalldyr AS organisert slik:

  Metodikk: Aktsomhetsvurderingsprosessen Forklaring av ansvar Karls Fisk & Skalldyr AS har i styremøte forankret det utøvende ansvaret i styret, for å sikre at kravene som følger av Åpenhetsloven implementeres, ivaretas og etterleves. I tillegg til at styret tar et utøvende ansvar for å fremme og respektere menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i Selskapet, er det tildelt følgende mandater i Selskapet:

  • Karl Alberth Hansen, daglig leder

Mandat: Overordnet ansvar for ivaretakelse og etterlevelse av Åpenhetsloven i Karls Fisk & Skalldyr AS.

  • Nok Sum Chiang, administrasjonskonsulent

Mandat: Overordnet ansvar for å innarbeide rutiner for håndtering av informasjonsplikt og sørge for at disse etterleves i Karls Fisk & Skalldyr AS. Selskapet har innført etiske retningslinjer for leverandører og forretningspartnere, rutiner for håndtering av informasjonsplikten og plan for risikoanalyser og aktsomhetsvurderinger. Det er også vedtatt at styret skal legge en konkret plan for å sikre etterlevelse av de krav som følger av Åpenhetsloven, samt for hvordan Selskapet i praksis skal arbeide med denne. De nevnte retningslinjer og rutiner innføres for å konkretisere hvordan Selskapet skal arbeide med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og vil tilrettelegge for at Selskapet kan arbeide systematisk og effektivt med:

  1. kartlegging, kontroll og oppfølgning av interne forhold og leverandørkjeden,
  2. utarbeidelse av risikoanalyser og aktsomhetsvurderinger, samt
  • håndtering av innsynsforespørsler.

Det er vedtatt at styret, i samsvar med de overordnede ansvarlige (ref. nevnte mandater) skal oppdatere relevante rutiner og retningslinjer ved behov.              

 

Kartlegging og identifikasjon av risiko

_____________________________________________

 

Internt i egen organisasjon Vi har ferdigstilt arbeidet med kartlegging av interne forhold i Karls Fisk & Skalldyr AS, for å identifisere hvilke områder som utgjør risiko for negativ påvirkning på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.   Basert på vår kartlegging og undersøkelser av faktiske forhold er vi av den oppfatning at vi internt i egen virksomhet hverken forårsaker, bidrar til, eller er direkte knyttet til faktiske eller potensielle negative konsekvenser på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Det er jevnt over lav risiko i Karls Fisk & Skalldyr AS.   Karls Fisk & Skalldyr AS er en fiskeforedlingsbedrift som holder til i Tromsdalen i Tromsø kommune, i Troms og Finnmark. Selskapets hovedoppgave er å levere fersk, kortreist sjømat med svært høy kvalitet, og produsere produktene på tradisjonell måte med leveranser til hele landet, uansett vær, året rundt. Områdene som er kartlagt og vurdert nærmere i forhold til brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, er områder vi mener det er høyest risiko for negativ påvirkning av menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i denne konkrete virksomheten.   Listen under er ikke uttømmende, men viser eksempler på områder hvor vi har foretatt aktsomhetsvurderinger internt:

  • Arbeidsmiljø – fysisk og psykososialt
  • Arbeidstid og mangfold
  • Organisasjonsfrihet og arbeidsrettigheter
  • Tariffavtaler, lønn og ferie
  • Arbeid med helse, miljø og sikkerhet
  • Tilknytningsformer for ansettelseog bruk av innleid arbeidskraft
  • Etiske retningslinjer og systematisk arbeid med menneskerettigheter

Vi har forankret vårt arbeid med menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold internt i våre etiske retningslinjer som de ansatte plikter å etterleve. Selskapet arbeider kontinuerlig med helse, miljø og sikkerhet for å sikre at alle våre ansatte har et trygt og forsvarlig fysisk og psykososialt arbeidsmiljø. Vi har et velfungerende opplæringsløp for å ivareta og sørge for riktig opplæring og god informasjon til nyansatte, og vi har et avvikssystem, ledelsens gjennomgang og HMS plan. Når det gjelder varsling og klagemekanismer har vi rutiner for varsling av kritikkverdige forhold i henhold til arbeidsmiljøloven kapittel 2A. Dette bidrar til å avdekke faktiske eller potensielle negative konsekvenser på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, som eventuelt måtte oppstå hos oss i fremtiden. Den gjennomførte kartleggingen og vurderingene av de faktiske forhold viser et lavt risikobilde internt i hele virksomheten, og det er ingen områder hvor det er avdekket negativ påvirkning. Det er ikke avdekket områder med faktiske eller potensielle negative konsekvenser, og det er foreslått kun noen få konkrete tiltak for å forbedre det arbeidet Karls Fisk & Skalldyr AS gjør for å ha et godt arbeidsmiljø for alle våre ansatte.  Vi vil se nærmere på ansettelsesprosesser for midlertidige- og deltidsansatte og drøfte dette med tillitsvalgte. Vi vil videre framover fortsette det gode arbeidet videre med dette. Blant tiltakene nevnes arbeidet med å gjøre en gjennomgåelse av arbeidsavtaler og informere om vårt arbeid på Åpenhetsloven til våre ansatte. Det forventes at vårt arbeid med nevnte tiltak vil bidra til å redusere ytterlige risiko.

 

Hos våre leverandører Vi har gjennomført en kartlegging av våre leverandører for å identifisere hvilke områder som utgjør risiko for negativ påvirkning på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Det er tatt utgangspunkt i regnskapsåret 2023 siden det er dette året Selskapet omfattes av Åpenhetsloven. Selskapet anskaffer i all hovedsak tjenester fra bransjene fiske, fangst og akvakultur, agentur- og engroshandel og produksjon av næringsmidler, som vi legger til grunn har en bransjerisiko for faktiske eller potensielle negative konsekvenser på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. I denne prosessen har vi tatt utgangspunkt i våre leverandører i alle næringer, uavhengig av størrelse på kontrakten. I vurderingen av hvilke leverandører man skal gjennomføre videre oppfølging under Åpenhetsloven, så har vi tatt utgangspunkt i landrisiko, bransjerisiko, produktrisiko samt kjent virksomhetsspesifikk risiko. Det er særlig bransjerisiko som danner grunnlaget for grovsortering av leverandørene, men siden mange av leverandører tilhører samme bransje, har vi i Karls Fisk & Skalldyr AS også benyttet oss av andre parametere i utvelgelsen. Dette er blant annet om leverandøren har revisormerknader, og forholdstall som indikerer leverandørens økonomiske tilstand (såkalt z-risiko). Dette kan gi en indikasjon på at leverandøren ikke forholder seg lojalt til gjeldende regler f.eks. om arbeidstakeres rettigheter, men behøver ikke å gjøre det. Videre har vi benyttet oss av andre indikatorer som størrelse på omsetning fra den enkelte leverandør holdt opp mot omsetning fra de øvrige leverandørene til Karls Fisk & Skalldyr AS, i tillegg til forholdet mellom leverandørens totalomsetning holdt opp mot vårt kjøp. Sistnevnte gir en indikasjon på påvirkningskraften vi i Karls Fisk & Skalldyr AS har mot de enkelte leverandørene dersom de finner at f.eks. arbeidstakernes rettigheter ikke er tilstrekkelig ivaretatt. Med grunnlag i ovennevnte fremgangsmåte har man kommet frem til en høyrisiko liste. Det er deretter foretatt vurderinger av om noen av leverandørene skal gis en lavere prioritet eller en høyere prioritet innbyrdes. Metoden har medført at seks leverandører er valgt ut for videre oppfølging. Disse seks leverandører er direkte kontaktet med et kvantitativt spørreskjema rundt tematikker som er bransjespesifikk for leverandøren. Vi har to innfallsvinkler i et slikt spørreskjema. Selve svarene og dokumentasjonen som våre leverandører har veier naturligvis tyngst, men vi ser også på hvordan virksomhetene responderer og hvordan de forholder seg til en slik kontroll. Denne analysen resulterer i en samlet risikovurdering gjennom den kvantitative analysen og virksomhetens egenrisiko.

 

Oppsummering og veien videre

_____________________________________________

 

I arbeidet med Åpenhetsloven har vi så langt forankret ansvarlighet i styret, startet arbeidet med å kartlegge og vurdere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold internt i Selskapet, samt i forhold til våre leverandører. Vi har ikke avdekket faktisk eller vesentlig risiko for negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og/eller anstendige arbeidsforhold. Arbeidet vårt med Åpenhetsloven er en kontinuerlig prosess, hvor vi på jevnlig basis vil foreta aktsomhetsvurderinger. Vi planlegger bl.a. å følge opp forbedringspunktene etter den interne gjennomgangen, samt å følge opp svar fra våre leverandører. Videre vil vi fortsette arbeidet med å øke bevisstheten blant våre ansatte og blant våre leverandører om viktigheten av Åpenhetsloven. Et av våre mest sentrale verktøy for å sikre at vi ikke tiltrekker oss useriøse aktører, er å ha gode systemer og rutiner for å avdekke faktisk eller vesentlig risiko for negative konsekvenser på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold hos våre leverandører, slik at vi reduserer risikoen for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

 

 

Karl Alberth Hansen Styrets leder Karls Fisk & Skalldyr AS

 

 

 

[1] Loven gjelder bl.a. for «større virksomheter som er hjemmehørende i Norge, og som tilbyr varer og tjenester i eller utenfor Norge», jf. Åpenhetsloven § 2, 1. avsnitt. Med «større virksomheter» menes «virksomheter som omfattes av regnskapsloven § 1-5, eller som på balansedagen overskrider grensene for to av følgende tre vilkår: 1) salgsinntekt: 70 millioner kroner, 2) balansesum: 35 millioner kroner og 3) gjennomsnittlig antall ansatte i regnskapsåret: 50 årsverk», jf. Åpenhetsloven § 3 bokstav a).